۴ شغل موثر و درآمدزا در حوزه بازاريابي و فروش كه هر كارجويي بايد آن را بشناسد
يكي از حوزههاي شغلي كه اين روزها، خيلي از آن ميشنويد، بازاريابي و فروش است. امروزه، خيلي از شركتها براي فروش محصولات و خدمات خود، نيازمند استخدام كارشناس فروش و بازاريابي هستند. يك شركت، هر چقدر هم كه محصولات و خدمات با كيفيتي داشته باشد، در صورتي كه نتواند در حوزهي بازاريابي و فروش، خوب عمل كند، نميتواند به موفقيت برسد. سازمانها براي اينكه به سوددهي برسند، بايد اين محصولات، خدمات و فناوريها را به بازار عرضه و تجاريسازي كنند. تعداد آگهيهاي استخدام كارمند فروش، بسيار بالا است و افرادي كه در اين حوزه تخصص دارند، ميتوانند به راحتي، شغلي با درآمد نسبتا بالا براي خود پيدا كنند. در اين مقاله ميخواهيم در رابطه با مسئوليتهاي شغلي بازارياب و تحصيلات و مهارتهاي مورد نياز كارشناس فروش و آينده شغلي آنها صحبت كنيم.
كارشناس فروش چه كاري در سازمانها انجام ميدهد؟
سازمانها، اهداف مختلفي را از استخدام كارشناس فروش دنبال ميكنند. با اين حال، بعضي از وظايف كارشناسان فروش در سازمانهاي مختلف، با هم ديگر مشترك هستند. به طور كلي، ميتوان گفت كه مسئوليتهاي يك كارشناس فروش عبارتند از:
- ايجاد و توسعهي استراتژيهاي فروش براي افزايش رشد كسبوكار
- تحليل و ارزيابي قلمروهاي فروش براي محصولات و خدمات شركت
- مشاركت در تعيين سياستهاي فروش شركت
- تعيين بودجههاي فروش و بازاريابي
- تحليل ترندهاي بازار محصولات و خدمات شركت
- مشاركت در رفع مشكلات مشتريان، به ويژه در حوزهي فروش
- همكاري با تيمهاي فروش براي توسعهي فرصتهاي فروش
- آموزش استراتژيها و تكنيكهاي بازاريابي به تيمهاي فروش
- تعيين تاريخ تحويل محصول به مشتريان
- تهيهي گزارشهاي فروش براي ارائه به مديريت شركت
- مذاكره با مشتريان در رابطه با قيمت محصولات و خدمات
- مذاكره با ديگر كارشناسان فروش براي پيدا كردن روشهايي به منظور افزايش فروش
- توسعهي ايدههاي جديد براي حفظ مشتريان كنوني
بازار كار و آينده شغلي كارشناس فروش
كارشناسي فروش، از جمله گروههاي شغلي است كه مشاغل بسيار متنوعي را شامل ميشود. در اين گروه شغلي، جاي بسيار زيادي براي پيشرفت وجود دارد. بنابراين، هر كسي، در صورت داشتن تحصيلات و مهارتهاي كافي، ميتواند به سرعت پلههاي ترقي را طي كند و به جايگاههاي شغلي بهتر برسد. هر كدام از مشاغل مرتبط با فروش و بازاريابي، مسير شغلي خود را دارند كه در اينجا، مسير شغلي هر كدام از آنها را به تفكيك براي شما شرح ميدهيم.
· كارشناس فروش ميداني
كارشناس فروش ميداني كسي است كه به صورت حضوري با مشتريان گفتگو ميكند. به لطف ظهور پلتفرمهاي مثل شبكههاي اجتماعي و امكان ويدئوكنفرانس، نياز به استخدام كارشناس فروش ميداني كاهش يافته است. از آنجايي كه كارشناس فروش ميداني، خارج از شركت كار ميكند و با ساير اعضا ارتباط چنداني ندارد، امكان پيشرفت زيادي نيز ندارد.
- مدير بخش فروش
مدير بخش فروش، با مديران فروش همكاري ميكند تا اهداف فروش را تعيين نمايد، آيندهي فروش را پيشبيني كند، حجم فروش را حفظ نمايد و كارشناسان فروش جديد را به خدمت بگيريد.
نقش مدير بخش فروش نسبت به مدير فروش، استراتژيكتر است. مدير بخش فروش بايد به معاون فروش گزارش دهد و دستورات اجرايي را به مابقي سازمان فروش منتقل كند. مدير بخش فروش، مسئول عملكرد دپارتمان فروش است. اين شغل، يكي از پر درآمدترين مشاغلي است كه كارشناسان فروش داراي تحصيلات و تجربهي كافي، ميتوانند به آن برسند.
- مدير امور مشتريان
كار مدير امور مشتريان از زماني آغاز ميشود كه اولين خريد انجام شود. مدير امور مشتريان با هر مشتري به صورت جداگانه كار ميكند تا نيازهايش را درك نمايد و يك راهبرد طولانيمدت براي فروش محصول به او ايجاد كند. در واقع، مدير امور مشتريان، پل ارتباطي اصلي شركت با مشتريان است. يك كارشناس فروش داراي تحصيلات دانشگاهي در رشتههاي مرتبط، با چند سال تجربه در فروش و به عنوان مدير رسيدگي به حساب مشتريها ميتواند جايگاه شغلي مدير امور مشتريان را تصاحب كند.
- معاونت فروش
معاون فروش، مسئوليت اصلي رشد كلي و استراتژي سازمان فروش و شركت را به عهده دارد. معاون فروش بايد فرصتهاي شغلي را كه باعث تقويت شركت ميشوند، شناسايي كند و در استخدام كارمند فروش مشاركت نمايد. معاون فروش مسئول تعيين استراتژي تيم مثل تصميمگيري در رابطه با بازارهايي است كه شركت وارد آنها ميشود.
اين شغل بيش از ۱۰ سال تجربه در زمينهي فروش و بازاريابي نياز دارند. اين شغل، پردرآمدترين شغلي است كه يك كارشناس فروش ميتواند به آن برسد و حقوق آن تقريبا دو برابر حقوق ديگر پستهاي مديريتي در حوزهي فروش و بازاريابي است.
سازمانها براي استخدام كارشناس فروش به چه تحصيلات و مهارتهايي توجه ميكنند؟
بازاريابي و فروش، برخلاف چيزي كه خيليها تصور ميكنند، يك حوزهي كاملا تخصصي است و نياز بالايي به تحصيلات در رشتههاي مرتبط مثل مديريت بازرگاني، مديريت كسب و كار و … دارد. خود رشتهي مديريت بازرگاني داراي گرايشي به نام بازاريابي است و يكي از شرايط بسياري از سازمانهاي بزرگ براي استخدام كارشناس فروش، داشتن حداقل مدرك تحصيلي ليسانس مديريت بازرگاني يا فوقليسانس بازاريابي است.
مهارتهاي مورد نياز كارشناس فروش
هرچند كه داشتن تحصيلات مرتبط با بازاريابي، كمك زيادي به كارشناسان فروش ميكند ولي بعضي از مشاغل سادهي مرتبط با بازاريابي و فروش، نيازي به مدرك تحصيلي ندارد. بعضي افراد، استعدادي ذاتي در بازاريابي دارند و با تقويت بعضي مهارتها در خودشان ميتوانند به يك كارشناس فروش حرفهاي تبديل شوند. مهمترين مهارتهايي كه سازمانها در استخدام كارمند فروش به آنها توجه ميكنند، عبارتند از:
- مهارتهاي ارتباطي
داشتن مهارتهاي گفتاري و ارتباطي، شرط اول فعاليت به عنوان يك كارشناس فروش موفق است. يكي از كارهايي كه هر كارشناس فروش بايد انجام دهد، مذاكره با مشتريان است. براي موفقيت در اين كار، كارشناس فروش بايد مهارتهاي ارتباطي بسيار خوبي داشته باشد. به علاوه، همكاري با دپارتمانهاي ديگر، نمايندگان فروش و ديگر كارشناسان فروش، نيازمند مهارتهاي ارتباطي قوي است.
- مهارت گوش دادن فعالانه
بخشي از فعاليتهاي يك كارشناس فروش، به صورت تلفني است. بنابراين، گوش دادن فعالانه، اهميت زيادي براي جايگاه شغلي كارشناس فروش دارد.
- مهارتهاي مديريت زمان
يكي از ضروريات كارشناسي فروش، توانايي مديريت زمان است. هرچه زمان را بهتر مديريت كنيد، زمان بيشتري براي صحبت كردن با مشتريان ديگر داريد و ميتوانيد محصولات يا خدمات بيشتري را به فروش برسانيد.
- مهارت در سازماندهي
هر چه منظمتر باشيد و مهارت بيشتري در سازماندهي داشته باشيد، ميتوانيد مشتريان و پروژههاي مختلفي را كه روي آنها كار ميكنيد، بهتر مديريت كنيد.
- مهارتهاي حل مسئله
به عنوان يك كارشناس فروش، بايد بدانيد كه چگونه در وضعيتهاي مختلفي كه با آنها مواجه ميشويد، عمل كنيد. شما بايد تفكري انتقادي داشته و پذيرش راه حلهاي جديد باشيد.
سخن آخر
با افزايش رقابت در بازارها و توسعهي پلتفرمهاي تبليغاتي، اهميت بازاريابي در رشد و پيشرفت سازمانهاي تجاري، بيش از هر زمان ديگري است. تحصيلات در رشتههاي مرتبط مثل مديريت بازرگاني و مهارتهاي ميانفردي بيشترين اهميت را براي پيدا كردن شغلي به عنوان كارشناس فروش دارند.
گروه شغلي كارشناس فروش و بازاريابي، شامل مشاغل بسيار متنوعي مي باشد و از كارآموزي به عنوان كارآموز فروش شروع ميشود. كارشناس فروش ميتواند با طي مراحل مختلف، جايگاههاي شغلي متنوعي را تجربه كند و نهايتا ميتواند به يك جايگاه مديريتي مثل مدير فروش يا معاونت فروش برسد. براي مشاهدهي آگهيهاي استخدام كارشناس فروش به سايت كاريابي آنلاين جاب ويژن مراجعه كنيد.
برچسب: ،