فروشندگي و صندوقداري چگونه مشاغلي هستند و شرايط استخدام آنها چگونه است؟
امروزه با توجه به افزايش تعداد فروشگاههاي سازمانيافته و زنجيرهاي و فروشگاههاي خصوصي كوچك، نياز زيادي به فروشنده وجود دارد. فروش حوزهاي بسيار گسترده و بااهميت است و هر شركت و سازماني براي عرضه و فروش محصول و خدماتش به استخدام فروشنده آقا يا خانم حرفهاي و باتجربه نياز دارد. در اين حوزه، موقعيتها و ردهبنديهاي شغلي متفاوتي مثل فروشندگي، كارشناس و مدير فروش وجود دارد كه هركدام مسئوليتهاي مختلفي دارند.
مشاغل فروشندگي از جمله مشاغلي هستند كه در اكثر موارد نياز به تحصيلات و تخصص بالايي ندارند. با اين حال، اين مشاغل نيازمند مهارتهاي نرم متعددي هستند.
فروشگاهها و كسب و كارهايي كه مستقيما محصولات و خدماتشان را به مشتري ميفروشند، علاوه بر فروشنده براي رسيدگي به امور دريافتي و پرداختي مشتريان به استخدام صندوقدار نياز خواهند داشت. شغل صندوقداري به خاطر عدم نياز به مدرك تحصيلي خاص و سابقه كاري و متغيربودن ساعات كاري به ويژه در بين دانشجويان و كساني كه تازه فارغ التحصيل شدهاند و در جستجوي كار هستند محبوبيت زيادي دارد.
براي مشاهدهي آگهيهاي استخدام فروشنده و صندوقدار، كليك كنيد.
شغل فروشندگي با اينكه ممكن است شغلي بدون آتيه و پيش پا افتاده به نظر برسد ولي ميتواند فرصتي براي ورود به حوزهي جذاب بازاريابي و فروش براي شما باشد. با اينكه اين شغل نيازي به تحصيلات بالايي ندارد ولي از طريق آن ميتوانيد به مشاغلي مثل كارشناس فروش رسيده و در كار خود پيشرفت كنيد.
در اين مقاله ميخواهيم شما را با شغلهاي فروشندگي و صندوقداري آشنا كنيم و شرايط و وضعيت استخدام اين مشاغل را براي شما توضيح دهيم.
فروشنده كيست و چه وظايفي دارد؟
فروشنده يا salesperson همانطور كه از نامش مشخص است مسئوليت عرضه محصولات شركت و سازمان و ارائه راهنماي و پشتيباني مشتريان را بر عهده دارد. عنوان شغلي فروشنده طيف وسيعي از مشاغل را در برميگيرد؛ از فروشندگي محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شركتي و ويزيتور در زمره كار فروش قرار ميگيرند.
فروشنده مستقيم به كسي گفته ميشود كه در يك مغازه يا فروشگاه حضور پيدا ميكند و با راهنمايي و ارائه توضيحات به مشتريان به تجربه خريد آنها كمك ميكند. چنين مشاغلي، ساعات كاري بسيار منعطفي دارند و اغلب، پارهوقت هستند. معمولا فروشندههاي مستقيم در يك يا چند تا از سه شيفت صبح، عصر و شب، بايد باظاهري آراسته و معمولا با لباس فرم فروشگاه در محل كار حاضر باشند.
فروشنده بايد به مشتري كمك كند تا كالاي مورد نياز خود را پيدا كند، با مشتري مذاكره نمايد و كالا يا خدمات را به او بفروشد. او بايد با روش خوش پاسخگوي تمامي سوالات مشتريان باشد و هر گونه آموزش لازم براي استفاده از محصولات يا خدمات را به مشتريان ارائه دهد. به علاوه، فروشنده بايد اطلاعات تماس را براي انجام تبليغات و بازاريابي از مشتريان بگيرد.
يك فروشنده بايد داراي مهارتهاي ارتباطي بسيار قوي و مهارت در مذاكره و فروش باشد. به علاوه، فروشنده بايد بتواند زمان را به خوبي مديريت كند. البته فروشندگي نيازمند مهارتهاي سخت پيش پا افتادهاي مثل مهارت كار كردن با نرمافزارهاي صندوقداري و مهارتهاي سادهي ICDL و مهارت نسبي در ورد و اكسل است.
صندوقدار كيست و چه وظايفي دارد؟
به طور كلي صندوقدار كسي است كه مبلغ محصول يا خدمات فروخته شده را به صورت پول نقد، كارت اعتباري، بن خريد، چك و … دريافت ميكند؛ باقيمانده مبلغ را (موقع پرداخت نقدي) به مشتري پس ميدهد و در قبال آن به مشتري فاكتور يا رسيد ميدهد.
البته صندوقدار به غير از اين وظيفهي اصلي خود، وظايف ديگري نيز دارد كه بسياري از آنها با وظايف فروشنده همپوشاني دارند. وظايف يك صندوقدار عبارتند از:
- حساب كردن سبد خريد مشتري
- تحويل كالا و رسيد به مشتري در ازاي دريافت اعتبار
- محاسبه و بررسي مبالغ پرداختي و اصلاح اشتباهات
- حفاظت از پول موجود در دخل و تحويل آن به مديريت فروشگاه
- مديريت دخل و شمارش پول موجود در آن در ابتدا و انتهاي شيفت كاري
- اطمينان از داشتن پول خرد كافي در كشو براي پس دادن مابقي پول مشتري
- پاسخدادن به سوالات و دريافت شكايات مشتريان از محصولات و خدمات
- گزارش دادن به مديريت در مورد تجهيزات و مشكلات فروش
- تحويل محصولات مرجوعي
- در صورت نياز، مشاركت در ساير امور مثل چيدن محصولات در قفسهها
- راهنمايي و ارائه توضيح به مشتري در مورد سياستهاي فروشگاه
صندوقدار بايد بتواند با سرعت بالا قيمت سبد خريد مشتري را حساب كند، توجه زيادي به جزئيات داشته باشد و در شرايط شلوغ محيط كار تمركزش را از دست ندهد.
براي آشنايي بيشتر با شغل صندوقداري ميتوانيد به بلاگ كاريابي آنلاين جاب ويژن مراجعه كنيد.
محيط و ساعات كاري فروشندهها و صندوقدارها
فروشندهها ممكن است در داخل شركت و از طريق تلفن يا آنلاين، كار فروش را انجام بدهند يا بهصورت حضوري و بهعنوان نماينده فروش به ملاقات مشتريان بروند و آنها را ترغيب به خريد خدمات و محصولات شركت كنند. براساس اطلاعات سايت thebalanncecareers.com تقريبا ۲۸% صندوقدارها در فروشگاههاي موادغذايي كار ميكنند. ساير افراد نيز در فروشگاههاي پوشاك و محصولات ديگر، رستورانها، داروخانه و … مشغول به كار هستند.
صندوقدارها نيز همانند فروشندههاي مستقيم بايد در شيفتهاي كاري خاصي كار كنند و كار آنها ميتواند به صورت پاره وقت باشد. كار صندوقداري يك كار يكنواخت است و در صورتي كه ميتوانيد يك كار روتين را هر روز انجام دهيد، وارد اين كار شويد.
بازار كار فروشندگي و آيندهي اين شغل
فروشندگي در حال حاضر بازار كار خوبي دارد اما خيلي سريعتر از آنچه كه تصور كنيد، فروشگاههاي فيزيكي جاي خود را به فروشگاههاي مجازي ميدهند و كار فروش به سطح نمايندگي فروش، بازاريابي و ... محدود ميشود و نسل فروشندگان مستقيم به كلي منقرض خواهد شد. بنابراين اگر در حال حاضر فروشنده هستيد يا ميخواهيد فروشنده شويد، بايد سريعا مسير پيشرفت را طي كنيد.
فروشندهها با كسب تجربه و داشتن تحصيلات دانشگاهي و تقويت مهارتهاي فروش ميتوانند وارد شركتها و سازمانهاي بزرگ و معتبر شوند و بعدها به عنوان فروشنده، نماينده فروش، كارشناس، سرپرست فروش و در نهايت مدير فروش استخدام شوند و پيشرفت شغلي بسيار خوبي داشته باشند.
براي مشاهدهي آگهيهاي استخدام فروشنده و نمايندهي فروش، كليك كنيد.
بازار كار صندوقداري و آيندهي اين شغل
براساس آمار منتشر شده توسط وزارت كار آمريكا، دورنماي شغلي صندوقداري در دهه آينده كمتر از ساير مشاغل خواهد بود. دليل اصلي اين موضوع، ورود و گسترش استفاده از تكنولوژيهاي مدرن براي خريد آنلاين، پرداخت قيمت اجناس توسط مشتري و …. است كه بدون نياز به حضور صندوقدار انجام ميشود. پيش بيني ميشود نرخ استخدام اين شغل در سال آينده حداقل ۱% كاهش پيدا كند
براي آشنايي بيشتر با شغل فروشندگي، كليك كنيد.
برچسب: ،