كارهايي كه نبايد در ساخت و ارسال رزومه انجام دهيد
احتمالا تا به حال در تمامي آگهي هاي شغلي با اين متن مواجه شدهايد: “متقاضيان ميتوانند رزومه خود را به نشاني زير بفرستند.” اولين قدم براي ورود به بازار كار ارسال رزومه است. رزومه متني است كه حداكثر در سه صفحه، شما را به كارفرما معرفي ميكند.
بسياري از ما روزهاي بيكاري را تجربه كردهايم؛ حتي وقتي محيط كاري خود را نامطلوب مييابيم شروع ميكنيم به بالا و پايين كردن صفحات سايتها و كانالهاي شغليابي و علامت زدن مشاغلي كه احتمال ميدهيم براي ما مناسبتر باشد. بعد از اين مرحله نخستين كاري كه از ما خواسته ميشود ارسال رزومه است.
ميدانستيد تنها ۲% رزومههاي ارسالي به مصاحبه دعوت ميشوند و مسئول بررسي فقط ۲۰ ثانيه براي بررسي رزومه شما زمان صرف ميكند؟ متاسفانه بسياري از كارجويان توانمند و باتجربه تنها به خاطر نداشتن رزومه مناسب و استاندارد هرگز به جلسه مصاحبه دعوت نميشوند.
اگر تازه فارغالتحصيل شدهايد، مسير شغليتان را تغيير دادهايد يا به دنبال موقعيت شغلي بهتري هستيد قبل از هرچيز به يك رزومه تاثيرگذار و حرفهاي نياز داريد. رزومه نويسي شايد براي بسياري از كارجويان كار سخت و چالشبرانگيزي به نظر برسد؛ اما با رعايت چند اصل ساده و توجه به نكات رزومه نويسي ميتوانيد به راحتي رزومه كاري استانداردي براي خود بسازيد و شانس ديده شدن و دعوت به مصاحبه استخدام خود را بالاتر ببريد.
رزومه اولين مواجهه كارفرما با شما و تواناييهايتان است و كوچكترين اشتباهي در ساخت رزومه ميتواند به ردشدن درخواست شما منجر بشود. مطمئنا هيچ كس دوست ندارد درخواست شغلياش تنها به خاطر اشتباهات كوچك در رزومهنويسي پذيرفته نشود. اما برخي اشتباهات رايج و متداول وجود دارند كه بسياري از كارجويان نادانسته مرتكب آن ميشوند.
در اين مقاله ميخواهيم اشتباهات محتمل در ساخت رزومه را به شما معرفي كرده و نكاتي در ساخت رزومه به شما بگوييم كه شانس پذيرفته شدن رزومهي شما توسط كارفرما را افزايش ميدهند.
استفاده از رزومهساز جاب ويژن احتمال استخدام شما را بيشتر ميكند. سايت جاب ويژن يك پلتفرم كاريابي و استخدام است و درحال حاضر بيش از 10 هزار آگهي استخدام فعال دارد.
كارهايي كه نبايد در ساخت يك رزومه انجام دهيد
پيش از هر چيزي در ساخت رزومه سعي كنيد كه غلط املايي نداشته باشيد. همچنين، مراقب باشيد كه اطلاعات تماس شما، كامل و بدون غلط باشند زيرا هرچقدر كه رزومهاي عالي داشته باشيد، اگر اطلاعات تماس شما درست نباشد، كارفرما نميتواند به شما دسترسي داشته باشد و شانس استخدامتان از بين خواهد رفت. يكي از اشتباهات رايج، نوشتن ايميل غيرحرفهاي با اسم و ظاهر فانتزي و شخصي است. يك ايميل حرفهاي ميبايست شامل نام و نام خانوادگي شما و كاملا ساده باشد و نوشتن هرگونه ايميل شخصي با اسامي عجيب غريب و بامزه و فانتزي اصلا مناسب تاريخچه كاري نيست.
اطلاعاتي كه در رزومهي خود ميآوريد، نه بايد بيش از حد طولاني باشد كه مخاطب را خسته كند و نه بيش از حد كوتاه باشد كه ابهامات زيادي براي مخاطب ايجاد نمايد.
نكته مهم در ساخت رزومه اين است كه اطلاعات را صادقانه و شفاف بنويسيد و از مبالغه و ادعاهاي نادرست و غيرمستند پرهيز كنيد. تجربيات كاري دروغين شما را با ريسك بزرگي مواجه ميكند. بسياري از كارفرماها و مسئولين گزينش براي بررسي صحت اطلاعات با كارفرما و محل كار قبلي شما تماس ميگيرند و اگر در مورد چيزي دروغ گفته باشيد به زودي همه چيز برملا ميشود. حتي اگر آنقدر خوش شانس باشيد كه شغل را به دست بياوريد هم در همان بدو كار، نادرست بودن ادعاهاي شما مشخص ميشود و باعث اخراج و از دست دادن شغلتان ميشود.
در مقابل، خيلي هم تواضع و فروتني به خرج ندهيد و سعي كنيد تواناييهاي واقعي خود را بيان كرده و روي آنها تأكيد داشته باشيد.
اگر سوابق كاري قبلي خود را در رزومه مينويسيد، بايد حتما به تاريخ شروع و خاتمهي همكاري اشاره كنيد. يه ياد داشته باشيد كه اشاره نكردن به مدت زمان اشتغال ميتواند تاثير بدي داشته باشد و شما را به عنوان فردي غيرحرفهاي نشان دهد. پس در بخش سوابق كاري حتما تاريخ شروع همكاري و تاريخ خاتمه همكاري را به تفكيك سال و ماه قيد كنيد.
در ساخت رزومهي خود حتما از يك قالب حرفهاي و استاندارد استفاده كنيد. هزاران قالب رزومه در وب وجود دارد كه شما مي توانيد آنها را به صورت رايگان دانلود كرده و رزومهي خود را در آنها بنويسيد.
هرگز در رزومهي كاري خود اطلاعات غيرمرتبط استفاده نكنيد زيرا چنين اطلاعاتي، فقط مخاطب را خسته ميكنند و ممكن است او را از خواندن مابقي رزومهٔي شما منصرف نمايند. همچنين، اطلاعات غيرمتبط سبب ميشوند تا تمركز مخاطب از روي اطلاعات اصلي رزومهي شما خارج شود. همچنين، از بيان تجربيات كاري غير متربط نيز اجتناب كنيد.
از نوشتن اطلاعاتي مثل اين خودداري كنيد: اين شغل را فقط به خاطر نزديك بودن به محل سكونتم قبول كردم!!
يا شغل قبلي خود را ترك كردم چون رئيسش خسيس بود! شايد اين اطلاعات به نظرتان كاملا صادقانه بيايد اما جايي در رزومه كاري و حرفهاي ندارد و تنها اثر منفي بر وجهه كاري شما ميگذارد.
هر فرصت شغلي، نيازمنديهاي خاص خودش را دارد و هر كارفرما روي مهارتها و ويژگيهاي خاصي تأكيد ميكند. بنابراين، رزومهاي كه براي هر فرصت شغلي ميفرستيد، بايد براي همان فرصت شغلي ساخته شده باشد و نبايد براي تمام فرصتهاي شغلي، يك رزومهي ثابت بفرستيد. بهترين كار اين است كه بدنهي اصلي رزومهي خود را بسيازيد و پيش از ارسال آن براي هر فرصت شغلي، اصلاحات مورد نظر را در آن اعمال كنيد.
يكي ديگر از اشتباهات رايج در ساخت رزومه استفاده از ادبيات محاورهاي، صميمي و غيرحرفهاي است. تمامي بخشها ميبايست با لحن و ادبياتي رسمي و مودبانه نوشته شود. استفاده از تكيه كلامهاي محاورهاي، شكسته نويسي و ادبيات صميمانه و دوستانه اصلا مناسب رزومه كاري نيست و وجهه غيرحرفهاي و نامناسبي به شما ميدهد . حتي اگر در زندگي شخصي هم فردي اجتماعي و صميمي هستيد موقع ساخت رزومه ميبايست لحن و ادبيات رسمي و حرفهاي را حفظ كنيد.
نكاتي براي ساخت رزومه استاندارد و حرفه اي
هدف شما از ارسال رزومه، پذيرفته شدن توسط يك كارفرما براي انجام يك شغل است. بنابراين، سوابق كاري به سوابق تحصيلي ارجحيت دارند و سوابق تحصيلي خود را در ابتداي رزومه قرار ندهيد.
انتخاب فرمت و اسم نامناسب براي فايل رزومه ديگر اشتباهي است كه ميتواند منجر به خوانده نشدن رزومهي شما شود.
برچسب: ،